Tryckens ursprung

Godmorgon! Idag tänkte jag skriva lite om hur de olika trycken har uppstatt.

129423-60

HANNOVER.
Det var mitt allra första tryck. Och det hade ingen kort väg att ga innan det äntligen satt pa en tröja för första gangen. Min första sväng till Hannover var för 5 ar sedan när jag ägnade mitt tredje ar som arkitektstudent at att vara utbytesstudet i Tyskland. Jag passade pa att ga sa manga roliga konstnärsaktiga kurser som möjligt eftersom det knappt erbjöds nagra sadana pa universitetet i Lund. Och en av dom var fotografi. Där fick vi bygga en egen kamera, nej, ingen lada med hal bara utan en riktig. Visserligen i svart papp men gjord för mellanformatsfilm.  Med min egenhändigt byggda kamera tog jag hissen upp i ett jättehögt hus och tog lite bilder ut över stan. Sedan framkallades filmen av mig varpa även papperskopior  framställdes. Dessa lades saklart i en lada och glömdes bort. Flera ar senare hamnade jag sen pa Östra Grevie Folkhögskola, och där ville jag testa textiltryck. Av nan anledning hade jag ett gäng gamla kort liggandes i en lada och den gamla bilden av Hannover fangade min uppmärksamhet. Kunde vara fint pa en tröja tänkte jag och grabbade tag i lite plast och de speciella röda pennorna man använder för att framställa sina orginal. Rena turen att det blev detta tryck. Numera en storsäljare i Hannover :)

THE PLAYER
Lotte, en kompis till mig som redan da visste mycket mer om vad som är coolt i usa än vad jag nansin kommer att göra hade en annan kompis som snart skulle fylla ar. Och för att fira detta ville hon förära henne en tröja med texten "you can´t play the player" och en cool tjej pa. Jag tog saklart pa mig uppdraget, erfaren tryckare som jag var (hade ju redan gjort hannover ;)) Det var mina direktiv och för övrigt hade jag fria händer. Jag minns att jag akte ut till skolan en helgdag och var tvungen att designa, belysa och trycka allt pa denna dag, sen var det ju redan födelsedag (jag har alltid varit ute i sista minuten, det gäller i princip allt och sa länge jag kan minnas. ibland uppstar det ganska spännande situationer pa det här sättet) En plan var att den tuffa tjejen skulle ha tufft afro. Och efter lite letande pa nätet hittade jag den här bilden! som inspiration. Den hade en bit kvar innan den kunde sta för begreppet tuff tjej, sa jag ritade om den lite efter eget huvud. Och vips var en bestseller född!


futuramaafro

Än idag vet jag inte riktigt vad jag ska svara när folk fragar vad det där uttrycket betyder. Lotte har väl försökt förklara massor av ganger men jag vet inte riktigt... nat med hiphopare, tjejer och usa var det nog. Jag brukar svara att det är fritt fram för tolkningar.

BADANKA
Vi fick en uppgift pa grafiken. Att göra en triptyk, alltsa 3 bilder som hängde ihop pa nat sätt. Badanka är en av dom. Jag gjorde nan slags serie om ett gammalt ankpar som utan nan större glädje framhärdade sina liv. Det är kopparetsningar med akvatint pa. Badankan blev en favorit sa da fick den hamna i en screentrycksram ocksa. EN dag vill jag ocksa ha rutigt golv i mitt badrum!



SOFFGUBBE
Uppstod under en av de manga och langa turerna pa pagatag till Skurup. Satt och ritade lite för att fa tiden att ga bara. Jag var nog rätt trött och önskade helst av allt att det var jag som lag där pa soffan och drack öl och at chips.

BRATISLAVA
Sommaren -04 var jag och min sambo pa en galen 7-veckors resa genom östeuropa. Pa vägen passerades bl.a Bratislava och jag sag den längsta sammanhängande radda graa betonghus jag nansin sett. Da far man ju ta kort.

FIAT POLSKI
Samma resa. Dom hade sa vansinningt snygga sma gamla bilar överallt. Mmm, ville ha! Och gärna en Fiat Polski! Kortet togs pa ett fabriksomrade utanför Krakow.

ARG HUND
I Lettland hamnade vi pa iskall strandfest medan ingen mindre än Rednex försökte värma upp stämningen med sin gamla dänga cotton eye joe. Jihaaaa! Vilken fest! NOT. Sambo var tvungen att uppsöka buskage och där, medan behov uträttades och 10 ar gammal discocountry ekade i hans öron dök en ilsk dobbermanhund upp fran ingenstans. Den rackarn bet honom i benet och flydde sedan fältet. Detta resulterade i ambulanstur till stans sjukhus (en halvtimme bort ut pa vischan, smart stadsplanering) Inte för att det var ett illa sar utan för att det kunde vara infekterat med nat. Och resten av resan var vi tvungna att uppsöka sjukhus för att fa alla de där sprutorna man behövde emot eventuell rabies. Men min kära tysk fick atminstone denna tröja för besväret.

RÄVAR och RÄV
Ända sen gymnasiet har jag förföjts av rävar och höns. Fast pa ett väldigt trevligt sätt. När man gick i trean skulle man ju göra ett s.k. specialarbete som man hittade pa själv. Som naturare förväntades det att man skulle forska i nat som hade med fysik, kemi eller biologi att göra. Men hu vad trakigt det hade varit. Jag valde att illustrera en saga istället och efter mycket letande fastnade jag för Höna Pöna. Sa det är därifran dessa tryck kommer.

STIG och BEATA
Efter ett ar av distansförhallande flyttade min tysk trevligt nog till Sverige. Första aret som utbytesstudent. Da var han alltsa fast i det s.k. utbytestudentträsket och lärde sig knappt ett ord svenska. Men andra aret lärde han sig svenska i en rasande fart! Han gillade att skriva sma berättelser för att träna sitt sprak, och sagan om Stig och Beata är en av dom. Och  sa illustrerade jag da. Fast jag har inte hunnit sa langt. Hade varit kul att fa hela färdig nan gang :) Det är bara Stig o Beata och nagra miljöer färdiga och dessa ritades i Tanzania av alla ställen. Där tillbringade jag 2,5 manader i borjan pa -05 och pa kvällarna när man som viting inte fick ga ut själv (alldeles för farligt) fanns det inte mycket annat att göra än att läsa och rita. Fast det är ju 2 rätt sa trevliga saker!

JÖRG
Jörg är Simon. I magen. Det fördes livliga namndiskussioner, prova att enas med en tysk ;) ! Jag blev nan gang tillfragad vilket det fulaste tyska namn var som jag kunde komma pa och svaret blev helt klart - Jörg! (hoppas vid gudars att ingen som läser det här heter det) - Men det är väl inte sa fult tyckte herr tysk och började kalla magen för det, först pa skoj. Men sen fick den helt enkelt heta det eftersom bada bara hade vant sig vid det. Och med sana fina associationer kan jag inte annat än gilla namnet nuförtiden. Och figuren, ja, sa där sag han ut pa första ultraljudet. Lag där och vinkade och sa se mig.... Teckningen tillkom en regnig dag pa ett konditori i Skurup där jag satt och dödade 2 timmar efter att precis ha sett rumpan pa ett tag. Den är ritad ur minnet, det var ju inte utan att man hade stirrat sig blind pa den där lilla filuren som hade legat där o vinkat. Här är orginalet, det var v.14.


Man brinner ju lite extra för det trycket och därför har det blivit del av loggan ocksa.

KIKLING
Och sa det nyaste. Härstammar fran tagresan till Sverige i somras. Simon sov för ovanlighetens skull och mamman passade pa att vara lite kreativ. Jag erkänner, är lite svag för ordskämt.... därav namnet. Fast det var namnet som kom först, och sa en passande figur till det. Jag har 2 till pa lager, fa se när jag kan fa in dom i screentrycksramar.... Rävling och Snigelkott :) 

Sadär. Nu ska jag ga och lägga mig. Ha en fin dag alla läsare! Undrar om ni har orkat läsa allt det här...?


Kommentarer
Postat av: Anna-Lena

Trycken är coola, några står på "ska ha snart" listan här hos oss;)
Ha en trevlig dag:)

2006-12-08 @ 07:07:22
Postat av: Sussi

Min favvo som sagt - den gravida räven :D!! Alla är så himla fina, sen gillar jag Beata SKARPT!!
Ha en bra dag :)!!

2006-12-08 @ 07:56:24
URL: http://sussibussi.webblogg.se
Postat av: martina

hej svejs lilla tysk!
ultraljudsbilden "bring back the memories" - vi stog vid pågatågen på centralen i malmö när du hivade upp fotot framför mig... Och så fick utttrycket:
- Hej tjej!
- Hallå då var vi två!
äntligen sin riktiga innebörd....!!!

2006-12-08 @ 08:32:21
Postat av: Sussi

Har läst allt en gång till - vilken resa!! Alla tryck är ju ert liv - Häftigt!!

2006-12-08 @ 12:10:44
URL: http://sussibussi.webblogg.se
Postat av: Sara

Kul att höra om trycken, jag har undrat! Jag har också använt min Kikling-tröja alldeles för många dagar denna veckan, jag är så himla glad för den. Men den behöver tvätta sig nu...

2006-12-08 @ 13:46:57
URL: http://sistersweden.blogspot.com
Postat av: Helena

Hej du Lotten. Jag tycker jättemycket om min badankstavla, Gökur - vill jag minnas att den heter?! Den pryder verkligen sin plats på väggen.
Kram kram.

2006-12-08 @ 20:11:10
Postat av: jennie

Hej hej. Gud så kul att läsa om alla trycken, man undrar ju alltid hur folk kommer på olika tryck och figurer som dom har på sina tröjor. Jättekul att läsa. Jörg är favoriten just nu, och Beata, och Hannover och Player........ :) Tack för att du finns och gör min dotters garderob så otroligt mkt snyggare, coolare och häftigare!!! *kram*

2006-12-08 @ 22:20:13
URL: http://albinomalva.blogg.se
Postat av: Lotten

Anna-Lena o Sussi
Kul! Beator och andra filurer väntar pa er... :)

Martina
Hihihi. Jäpp, han var allt lite hemlig den där... Jörg... om vi bara hade vetat...!

Sara
O vad trevligt att Kiklingen har fatt ett bra hem hos dig! Far figurera pa bloggen och allt!

Helena
Det börjar bli pa tiden att jag kommer och hälsar pa... och har med mig nästa anktavla i serien. Du har väl mer vägg va? Kramar till dig!

Jennie
Wow, vilken jättepeppande kommentar! Tack, det värmer!

2006-12-10 @ 06:25:20
URL: http://cmig.blogg.se
Postat av: MammaMia

KUL att få storyn bakom varje tryck!! Jag är en fan av Fiat polski och Hannover trycken men bratislava är en nya favorit :)! KUL också att Nina får in Fiat polski tröjan till Unik design, det blir en given julklapp till Miniman :)!

2006-12-12 @ 11:46:11
URL: http://barnsligt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0