Höna Pöna

På begäran kommer här några av mina gamla grafikalster. De gjordes då jag gick grafiklinjen på Östra Grevie Folkhögskola, några år sedan nu. Jag börjar med Höna Pöna och det är ju lika bra att hon får sin sagotext med sig. (vilken inte jag har skrivit utan det är en gammal folksaga) Bilderna är klickbara. Det handlar om hårdgrundsetsningar med akvatint. Själva skisserna för bilderna gjordes redan massor av år tidigare och först nu blev de förevigade på kopparplåtar. Måste lämna datorn nu, men det kommer mer grafik senare. Vill man handla sig ett blad så går det alldeles utmärkt. Priset är 250 kr/st inkl. porto. Storleken på själva bilderna är 11 *13 cm och på bpapperet 15,5*18 cm. Allra längst ner syns hur tjusigt det blir med en prålig guldram runtom. Men det går såklart alldeles utmärkt att bara läsa och avnjuta sagan här!


 1

En dag gick Höna-pöna ute på gärdet och plockade korn. Då föll något ned på huvudet på henne.

- Kära hjärtanes då, sa Höna-pöna, jag tror himlen faller ner. Det måste jag springa och tala om för kungen.    


  2

Hon gav sig genast iväg, och hon sprang och hon sprang och hon sprang...


  

   3

...tills hon mötte Hane-pane.


  

   4

-Vart ska du hän Höna-pöna? sa Hane-pane.

- Jag ska till kungen och tala om att himlen faller ner.

- Får jag följa med? frågade Hane-pane.

- Gärna, sa Höna-pöna.


  

 5
  Och så sprang Höna-pöna och Hane-pane till kungen för att tala om att himlen höll på att falla ned. Och de sprang och de sprang och de sprang...  


 6
...tills de mötte Ande-vande.



 7

- Vart ska ni hän, Höna-pöna och Hane-pane? sa Ande-vande.

- Vi ska springa till kungen och tala om, att himlen håller på att falla ner, sa Höna-pöna och Hane-pane.

-Får jag följa med? frågade Ande-vande.

-Gärna, sa Höna-pöna och Hane-pane.


  

 8
Och så sprang Höna-pöna och Hane-pane och Ande-vande till kungen för att tala om, att himlen höll på att falla ned. Och de sprang och de sprang och de sprang...



 9 

...tills de mötte Gåse-måse.


10

- Vart ska ni hän, Höna-pöna och Hane-pane och Ande-vande? sa Gåse-måse.

- Vi ska springa till kungen och tala om, att himlen håller på att falla ner, sa Höna-pöna och Hane-pane och Ande-vande.

- Får jag följa med? frågade Gåse-måse.

- Gärna, sa Höna-pöna och Hane-pane och Ande-vande.  



  
 11

Och så sprang Höna-pöna och Hane-pane och Ande-vande och Gåse-måse till kungen för att tala om, att himlen höll på att falla ned. Och de sprang och de sprang och de sprang...


12
...tills de mötte Mickelräv.


13

-Vart ska ni springa Höna-pöna, Hane-pane, Ande-vande och Gåse-måse? sa räven.

- Vi ska springa till kungen och tala om, att himlen håller på att falla ner, sa Höna-pöna, Hane-pane,  Ande-vande och Gåse-måse.

-Men då har ni kommit på fel väg, sa Mickelräv, jag vet den rätta vägen jag. Ska jag visa er den?

- Tack, sa Höna-pöna, Hane-pane,  Ande-vande och Gåse-måse.



14
Och så sprang Höna-pöna och Hane-pane och Ande-vande och Gåse-måse och Mickelräv till kungen för att tala om, att himlen höll på att falla ned. Och de sprang och de sprang och de sprang.


15
Bäst som det var kom de till ett svart hål, som bar rätt ned till rävens lya, men det visste inte Höna-pöna och, Hane-pane och  Ande-vande och Gåse-måse.


16
-Det här är en genväg, sa Mickelräv, följ med mig! Och så sprang han in i hålet.


17
Efter honom kom Gåse-måse, men - knack! Så bet Mickel huvudet av honom. Efter kom Ande-vande, och med honom gick det på samma sätt. Sen kom Hane-pane, men just som Mickel skulle knäcka huvudet på honom, gol han ´kuck-´ Mera hann han inte.


18
 -Kakkak, sa Höna-pöna, det är visst bäst att man aktar sig här, sa hon.


 19
Och så vände hon och sprang hem igen. Därför kom varken Höna-pöna eller Hane-pane eller Ande-vande eller Gåse-måse eller Mickelräv någonsin till kungen och talade om att himlen höll på att falla ned.  

image480


Kommentarer
Postat av: Ann-Sofie

Dina illustationer är såååååå fina! Jag tycker massa om dom.

2008-02-05 @ 21:26:58
URL: http://sofindesign.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0