lurig pumpa och nya muddfärger


Idag kom det hem ett paket med lite ny randig mudd, hur fina som helst! Lila-petrolrandig och rost-limerandig. Här några förslag på kombinationer, men det finns ju många fler.





Dessutom fick två andra nya muddfärger vara med på den första bilden som inte har hamnat på kort förut, lila och rost. Jag har inte så mycket av dem, men det räcker till några specialönskemål.

Förut hade jag bara ett tyg som var orange, men numera finns det ju två orangea nyanser och jag har länge brottats med vad de egentligen ska heta. Den mörkaste var först, och då var det ingen tvekan om saken, det var helt enkelt orange. När sedan den ljusare mjukare orangea färgtonen beställdes hem några år efter den första så var frågan vad den skulle heta?? Det har varit gulorange, lejongul och annat, men jag har inte varit helt nöjd med någon av dem. Därför drog jag in min granne, tillika sömmerska och färgguru i arbetsrummet för några dagar sedan. Det var t.ex hon som bara efter några sekunders tänkande visste att mitt mystiska gröna tyg var smaragdgrön. Vi pendlade mellan curry, mandarin och apelsin innan hon slog fast att det var pumpa det handlade om. Jag ilade snabbt till köket för att kolla om hon hade rätt, och minsann, det var på pricken! Men, efter att ha vridit pumpan ett halvt varv stämde det precis lika bra på det andra tyget.. ingen bra jämförelsepumpa med andra ord :) Till slut kom vi fram till att det bästa är att döpa den nyaste ljusare tyget till orange, helt enkelt, och det andra får heta knallorange, för det är ju allt lite lysande. Sluthattat på den orangea fronten nu alltså!
   

Och för den som blir nyfiken på vad min väldigt trevliga granne gör så kolla in hennes engelska blogg här: Rani Pink. Hon har också en egen affär/ateljé alldeles runt hörnet där vi ofta hälsar på.

Nu väntar ett par orangea (just det, orangea var det) små byxor på att bli sydda och få bruna muddar på sig, ja och så en hel del annat också.


Kommentarer
Postat av: Hello

Här i Sverige funkar ju också televerksorange. Åtminstone för oss som inte längre är purunga... ;)

2009-09-09 @ 13:51:37
URL: http://www.hellosblogg.blogspot.com
Postat av: Lotten

hihi, bra tänkt där!

2009-09-15 @ 04:40:14
URL: http://cmig.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0