ekologiska, växtfärgade, fairtrade-jeans!


Jag ville provtvätta och greja lite först, men nu är det dags. Jag har ett nytt jeanstyg och rubriken avslöjar ju vad det handlar om. Denimdelen består av 100% ekologiskt odlad bomull som dessutom är växtfärgad och fairtrade. Muddarna är av beige foxfibre, dvs färgväxande bomull, och i dem är det 93% ekologisk bomull och 7% lycra. De här är Simons men man kan beställa sig ett eget par. Simons tröja är såklart också ekologisk. Om man frågar honom vilken hans favoritfärg är blir svaret alla, men jag tror nog att lila ändå ligger i topplistan.





Två stycken par är redan på väg till Sverige. Det ena paret passade Mika bra så han passade på att låta sig fotograferas i dem.



De röda muddarna är dock inte ekologiska. Som ni ser så finns det lite ljusa strimmor i tyget. Jag har förtvättat det så att man ska slippa obehagliga överraskningar senare, och då uppstod de på en del ställen. Nästa gång ska jag testa att sy ihop tyget först och tvätta med avigsidan utåt. Färdiga byxor tvättas ut och in och då håller de sig fina. Eftersom det handlar om en ren naturprodukt så är tyget heller inte helt jämt utan det finns små klumpar i tyget på sina ställen, men det tycker jag inte stör. De syns på en del av bilderna.
Jag har ju då också norpat åt mig ett par jeans. De har använts flitigt ett tag nu och tvättas en 5 gånger och då ser de ut såhär:

Jag har ljusolivgröna foxfibremuddar på mina och dessutom en ny tajtare modell. Ruggigt mjuka alltså, man känner sig lyxig i dem. Till skillnad från de små jeansen är ränderna på längden istället för på tvären. De kan såklart även göras i den lite slappare modellen som syns här nedanför.De är  också gjorda i ekologiskt fairtrade jeanstyg. Det är specialbeställt till en tysk kund som ville ha mörkare jeans och är tunnare än det ljusare tyget. Egentligen är de lite för långa för mig, men det går ju ändå.


Pris för små jeans är 500kr, och för stora 1150kr

Muddfärger man kan välja på är:
93% ekologisk bomull, 7% lycra:
lila
svart
brun
petrol
beige foxfibre
ljusolivgrön foxfibre

och röd, men den är inte ekologisk

Denimtyget kommer från Indien
växtfägad
fairtrade
100% ekologisk bomull, GOTS certifierat

Dessutom kan man välja vilket håll man vill ha ränderna på och ifall fickorna ska vara runda eller fyrkantiga.

Kommentarer
Postat av: Inger Persson

Åhh nu blev jag sugen på ett par jeans till mig! Hör av mig om några kilon till :)

2011-01-07 @ 15:13:09
Postat av: Lotten

Så gärna Inger! (och jag är grymt imponerad av dig!)

2011-01-10 @ 22:16:23
URL: http://cmig.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0