om screentryckning


Jo jag tänkte att det kanske finns någon som undrar hur screentryckning går till.


Först behöver man såklart ett motiv. Det kan vara ett foto eller en teckning. Alla mina motiv är mina egna teckningar förutom Fiat Polski som är gjort av ett fotografi som jag har tagit i Polen. Här syns den första skissen av snigelkott, som gjordes under en tågresa nån gång för många år sedan. Jag har för mig att namnet uppfanns före själva figuren. Den första kiklingen gjordes också under en tågresa medan SImon som bäbis sov. Skissen blevgrund till en stor tavla som den då ettåriga Simon fick i födelsedagspresent. Nästan alla motiv och figurer är gjorda utan att de är tänkta att hamna på tröjor, det är först ett tag senare jag omarbetar dem till tryck, efter att ha lärt känna dem lite. De gånger jag sitter och försöker rita något som är direkt tänkt att bli tryck blir det inte bra. Och så verkar det ju som att resa hjälper mitt ritande.



Här syns vidarearbetning av Tandem som skissades på Irland förra sommaren. Mitt lilla trevliga ljusbord är guld värt. Jag gillar bläck och stålspetspenna och använde det för den slutliga versionen. Den är sedan inscannad, utskriven och sedan kopierad på plastfilm. Ett orginal klart. Men jag gillar ju att använda använda flera färger, vilket gör det hela lite mer komplicerat. Man måste ordna ett så orginal för varje färg eftersom man bara kan trycka en färg åt gången.
För att göra orginalen till de andra färgerna tycker jag att det är enklast att fylla i de olika färgerna med mina röda specialpennor. Men dem kan man rita direkt på plastfilmen för de släpper inte genom ljus. Och så får man sitt orginal direkt.

Ramarna kan man antingen handla färdiga eller bygga själv av trä och finmaskigt nät. Jag har lite av varje. Belysningen går till så att man applicerar ett tunt skikt av en ljuskänslig gegga på screenramen, emulsion. När den har torkat (givetvis i mörker) kan man belysa den med en speciallampa. Man lägger orginalet och en glasskiva ovanpå, och där man har nån form av streck eller yta härdar inte den ljuskänsliga emulsionen. Efter belysningen tvättar man ramen och där man har haft sitt orginal tvättas emulsionen ur, alla andra ytor är härdade och på så sätt uppstår det som "hål" i screenramen. Det är genom dessa "hål" som då har precis den form man är ute efter som man sedan trycker genom färg med en rakel.

Fast det där med belysningen gör jag inte själv eftersom jag inte har den utrustningen som krävs. Då är det bra att ha en kompis med en reklamverkstad på samma gata. På den tiden när jag lärde mig screentryckning i folkhögskolan gjorde jag det själv.



När man sedan har de färdigbelysta ramarna är det dags att trycka. I förrgår kom det in en beställning på en snigelkottröja som jag inte hade i lager, och just när det gäller de flerfärgade trycken så brukar jag passa på att ersätta de som saknas i lagret, tryckningen av dem tar nämligen väldigt mycket längre tid än de enfärgade och det är lika bra att göra många på en gång.
Jag trär upp plaggen på pappskivor för att stabilisera dem och för att färgen inte ska gå igenom och hamna på ryggen. Just för snigelkotten har jag trevligt nog förberett i en tryckkarusell. Då är det mycket lättare att snabbt få trycket på rätt plats. Efter första tryckningen med svart är det nämligen väldigt svårt att se genom ramen och placera nästa snigelkott pa rätt ställe.
En runda svarta kontursnigelkottar först alltså. Sedan ska tröjorna torka och ramen tvättas. En del tröjor får också nöja sig med det. Färgerna jag använder går in i tyget och jag kan bara trycka flerfärgstryck på ljusare kläder. Undantag är vit färg som lägger sig ovanpå, och så en orange specialare.
Det gäller förresten att trycka lagom hårt, för mjukt gör att inte tillräckligt med färg går genom ramen och för hårt gör att det kan bli för mycket färg och linjerna blir bubbliga och fula. Alla tryck beter sig på olika sätt också, beroende på hur linjerna är och hur ramen är belyst. Det gäller att lära känna dem.



Efter torkningen är det dags för olivgrön. Det gäller att lägga ramen placera ramen rätt. Mera tvätt och torkning, och sedan på med det orangea snigelkottskalet. Det tar alltså flera timmar att trycka snigelkotten, men med pauser emellan.


Färgen måste också fixeras efter den har torkat för att inte försvinna i tvätten. Det görs med värme, antingen genom att helt enkelt stryka det någon minut (gäller att inte bränna vita grejer) eller om jag har mycket så packar jag ihop alla plaggen och vandrar till reklamverkstan, för där finns det en varmluftskanal. Man matar in kläderna på ett band och de kommer ut färdigfixerade och klara på andra sidan.

Efter att ha sytt på en Cmig-etikett återstår bara fotografering av plagget. Här får jag som tur är hjälp av mina favoriter.






Kommentarer
Postat av: Inger Persson

Wow vilken massa jobb för att fihop ett snyggt tryck! Tandemtröjan är så snygg!

2011-07-25 @ 17:35:00
Postat av: Lotten

Ja det tar ett tag innan trycket sitter där det ska.. :)

2011-07-27 @ 17:22:09
URL: http://cmig.blogg.se/
Postat av: Pernilla

Mycket jobb som sagt! Tröjan borde kosta mer (men som kund är jag förstås tacksam över att den inte gör det).

2011-07-29 @ 22:51:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0